Õu jee...

Tahaks öelda nagu Jaagup Kreem, et õu jee..., sest ma olen viimase nädala jooksul kulutanud apteegis erinevatele produktidele ligi 100 eurot! See on ikka absoluutne tase, arvestades et ma käin apteegis haruharva ning tavaliselt on mu ostuks valuvaigistid ning D-vitamiin, mõnikord ehk köhasiirup. Seekord sai ostetud antibiootikume kahele (Axelile ja mulle), valuvaigisteid (mulle), kõrvaõli kõrvavaigu eemaldamiseks (Axelile), ninasprei (mulle), ninaaspiraator (Irisele) ja ninaloputuskann (mulle). Roppkallis kõrvaõli osutus täiesti mõttetuks, sest mingit efekti tal polnud või ei suutnud me seda nõutud viisil kasutada, ning Axeli kõrvad puhastati lõpuks ikkagi imuga arsti juures. Kõige muu vajalikkusest pole ma veel sotti saanud - äkki läksid siiski asja ette? -, kuid Rhino Horni ninaloputuskann osutus küll - üllatus-üllatus! - imeasjaks, mis kohe mõikas ja mis ilmselt meid veel pikalt teenib. No tõesti - ma olen siin alates pühapäevast ühepoolse põskkoopapõletikuga maadelnud ja mitte miskid aurud ega ninaloputused pole aidanud, kuid piisas vaid täna see kann käiku lasta, kui asi sai kontrolli alla. Nii et julgen soovitada investeerida veidi üle 10 euro sellesse plastvidinasse ja nohud valmistavad edaspidi palju vähem peavalu, nii otseselt kui kaudselt.

Olen nende päevade jooksul häda ajel ka Soome meditsiinisüsteemiga kümne siin elatud aasta jooksul viimaks veidi lähemalt tutvust teinud ning muljed on nii ja naa. St lõpuks olen ma oma soovi läbi suutnud suruda, arsti vastuvõtule pääsenud ning adekvaatsed diagnoosid saanud (Axelil diagnoositi kõrvapõletik, minul põskkoopapõletik), kuid see protsess, mis tuleb läbi teha, et 15 minutiks arsti kabinetti pääseda, on pehmelt öeldes imelik. Esiteks pead sa suutma ise hinnata, kas sinu probleem on akuutne või mitte, ning sõltuvalt sellest pääsed arstile kas samal päeval või järjekorra alusel tõenäoliselt millalgi järgmisel nädalal. Ja need inimesed, kes arsti vastuvõtuaegu määravad, paistavad tahtvat teha omalt poolt kõik, et sa määratleksid oma probleemi mitteakuutseks. Teiseks olen nüüd omal nahal tunda saanud, et kui sa soovid arsti vastuvõtuaja kinni panna telefoni teel, siis üritatakse sind pigem veenda, et istu kodus ja ravi ennast ise, mõistmata tegelikult probleemi tõsidust. Ja kolmandaks - mulle ei mahu eriti pähe tervisekeskuse hierarhia: sairaanhoitaja (ühte tüüpi õde) -> terveydenhoitaja (teist tüüpi õde) -> lääkeri (arst). Esimene hindab sinu häda olemust ning seda, kas tasub arsti juurde saatmist. Viimane on arst, kes diagnoosib, kirjutab retsepte jms. Ja keskmine... ma ei ole tema täpsest funktsioonist tegelikult aru saanud. Minu puhul täna seda etappi ei olnud, Axeli puhul eelmisel nädalal vaatas terveydenhoitaja talle kõrva ja konstateeris fakti, et kõrvad on vaiku täis, mistõttu kõrvapõletikku pole võimalik tuvastada, ning saatis edasi arsti juurde. Milleks, ei saanud aru, sest arsti konstateering oli täpselt samasugune.

Minu põskkoopahäda algas pühapäeval. Ma helistasin esmaspäeval ja sain veidi nõu, kuidas ennast kodus turgutada. Kuna mitte midagi ei mõjunud, ning kogu mu vasakusse näopoolde koondunud valu hakkas mind juba hulluks ajama, siis otsustasin, et pean pääsema arsti juurde. Kohe täna, enne nädalavahetust. Kui hommikul helistasin, siis öeldi, et kui sümptomid pole kestnud 10 päeva, siis arst antibiootikume määrata niikuinii ei saa, nii et pigem veel nädalavahetuski kodus ära oodata. Soovitati küll miski väga tõhus ninasprei apteegist osta. Apteegis siis selgus, et seda ninaspreid imetamise ajal kasutada ei soovitata ning suunati ikkagi, et mingu ma parem kohe arsti juurde, kasvõi eraarstile, kui muidu ei saa. Ma otsustasin siiski esmalt füüsiliselt avalikku tervisekeskusesse sisse marssida ning nõuda enda arsti juurde saatmist, kui muidu ei saa. Pääsesin üsna kiiresti sairaanhoitaja juurde, kes mõistis mu probleemi ja selle tõsidust ning leidis kohe aja arstile. Peagi kõndisin retsept näpus tagasi apteeki, et antibiootikumid välja osta ning tõhustatud raviga alustada. Paari päeva pärast tuleb mulle koju ilmselt 14,60 eurone arve, aga nii see siin ongi, et arsti vastuvõtt selle summa maksab. Niisiis... ma ei kurda mitte tulemuse üle, vaid protseduurimehhanismi ja bürokraatia üle.

Ja nüüd midagi positiivset, mille järel ma jälle kord tundsin, et Soomes elada on suurepärane. Peale seda, kui ma olin täna hommikul kaks korda apteegis käinud ja üüratu arve saanud, avastasin ma alles kodus, et mult oli raha kasseeritud veel mingisuguse ravimi eest, mida ma ostnudki polnud. Õhtupoole läksin asja õiendama. Ja teate mis? Ma seletasin lühidalt ära, et ma pole seda toodet ostnud ja on juhtunud eksitus ning ilma igasuguse vastuvaidlemiseta tehti mulle tasaarveldus. Lisaks vabandati ette ja taha ning anti valurahaks kaasa väike kingitus. Vot selline suhtumine on siinses kaubandusvõrgus. Braavo!

Comments

Popular posts from this blog

Tuleb välja, et massaaž võib ka kurja teha!

Päikesepaiste pahupool (ei ole aprillinali)

Head sõrataudi kõigile!