Need neetud õhukonditsioneerid

Ma ei tea, kas see näitab nüüd tehnikavõhiklust või midagi, aga ma enamsti jälestan õhukonditsioneere. Esiteks on nad muidugi jubekoledad, eriti lõunamaades, kus neid küütleb majamürakate välisfassaadidel massiliselt - justkui mingid kohmakad tehnokäsnad. Miks isegi uute majade ehitamisel ikka veel ei mõelda ette, et õhukonditsioneer on (või siis enamiku inimeste arvates on) lõunamaal sama eluoluline kui Põhjamaal küttekeha, ning võetaks siis vastavalt juba maja projekteerimisjärgus midagi ette maja disainiga, nii et konditsioneerid silma ei kargaks? Võiks ju isegi nii, et need konditsioneerikarbid mingi esteetiliselt nauditavama pildi looks? Aga see on Euroopa lõunamaade probleem peamiselt ning kui ma seal parasjagu ei viibi, siis kehtib ütlus: mis silmist, see meelest.

Mind erutab praegu rohkem Austraalia teema ja uute avalike hoonete (ka Soomes) konditsioneeritud õhk üleüldiselt. Austraalias on kõik avalikult kasutatavad kohad - iga jumala pood, kontor, toidukoht jne - rangelt konditsioneeritud. No tore, olgu! Õhukonditsioneeri mõte (nii Austraalias, Soomes kui igal pool mujal) on minu arusaamist mööda selles, et inimesel oleks ruumis hea ja mõnus olla ning et ta ei peaks pidevalt tegelema mõttega, et õhku või tuult on liiga vähe või palju.

Aga tuleb välja, et õhukonditsioneer oma ülesannet veatult alati ei täida, kas siis tehnika või inimese ehk kasutaja enda lollusest. Vähemasti mina pean konditsioneeritud ruumides alatihti sellele pagana konditsioneerile mõtlema, sest mul on ebamugav. Kas on õhk nii kuiv, et kurk hakkab kiiresti peale ruumi sisenemist kraapima või on tuurid nii üles keeratud, et tulemuseks on pidev tuuletõmme, või on saavutatud sisetemperatuur, mis teinekord meenutab külmkappi. Muide, lennukis ma saan 90% suurema tõenäosusega kurgu kähedaks kui õues -10 kraadi käes. See on ammu tõestatud. Soomes ma armastan pikajuna-tüüpi ronge peamiseltjust sel põhjusel, et inimene võib pikajunas peale vähem kui 2-tunnist sõitu sihtkohta jõuda ilma, et tal kurk pakitseks.

Siin, Austraalias on enamus siseruume konditsioneeri abil külmkappideks muudetud. Ma ei saa aru, miks neile meeldib külmkapis elada? Selline kontrast on ju seda hullem, et õues on praegu peaaegu alati 30 kraadi varjus. Kas neil ebamugav pole ja kas nad haigeks nii ei jää? Kui eelmisel nädalal kinos käisime, siis tuhises külm õhk non-stop varvaste ja pahkluude kandis isegi vaatamata sellel, et ma olin ette tark olnud ning soojad sokid ja suure räti kaasa võtnud. Ja vaatasin - kohalikud tibid istuvad jumala rahulikult oma toppides, kannikaid paljastavates püksikestes ja plätades... Ehk ma olengi iga maailmaotsa populatsiooniga kõrvutades üle keskmise külma- ja eelkõige kõikuva temperatuuri kartlik, kuid ikkagi - mis värk on, miks neil külm ei ole? Ja kas see lõpuks liiga kallis pole - siseruume nii külmaks jahutada? Või kui asi on tehnikas, siis miks ei võimalda moodsa aja tehnoloogia normaalset sisetemperatuuri?

Comments

Popular posts from this blog

Tuleb välja, et massaaž võib ka kurja teha!

Päikesepaiste pahupool (ei ole aprillinali)

Head sõrataudi kõigile!